"Rešpektujeme právo samospráv stanovovať pravidlá pre výber dane,
avšak sme presvedčení, že získané zdroje by nemali len sanovať výpadky v
rozpočtoch, no časť z nich by mali mestá a obce investovať späť do
cestovného ruchu a do skvalitňovania služieb pre turistov v jednotlivých
regiónoch. Ubytovatelia, teda hotely, penzióny či iní registrovaní
poskytovatelia ubytovacích služieb, výber tejto dane zabezpečujú
bezodplatne, a to aj napriek preukázateľným nákladom, ktoré sú s jej
výberom spojené," uviedol prezident AHRS Marek Harbuľák.
Rozhodnutie o zvýšení daní z ubytovania v uplynulých mesiacoch avizovalo
viacero samospráv v rámci celého Slovenska, pričom argumentovalo najmä
výpadkom príjmov v rozpočtoch. Daň z ubytovania sa týka prevažne
turistov, avšak podľa AHRS nejde len o "typických" dovolenkárov, ktorí
prichádzajú do jednotlivých miest a obcí za oddychom, ale aj o
zamestnancov firiem, ktorí v danom regióne pracujú, či aj o študentov,
ktorí často nespadajú do výnimiek stanovených vo všeobecne záväzných
nariadeniach.
Problémom podľa hotelierov nie je len spomínaná bezodplatnosť výberu a
sprocesovania dane zo strany ubytovacích zariadení smerom k samosprávam,
ale najmä absentujúca komunikácia pri stanovovaní podmienok, výšky
samotnej dane, ako aj načasovania zmien týkajúcich sa zvyšovania daní.
"Príkladom tejto situácie je aktuálne skokové zvyšovanie dane z
ubytovania v Bratislave. To vstúpilo do platnosti začiatkom júla, teda
už počas prebiehajúcej turistickej sezóny. Hlavné mesto pritom zaviedlo
dve rozdielne sadzby, pre Staré Mesto po novom platí viac ako
100-percentné zvýšenie, pre ostatné mestské časti ide 'len' o nárast vo
výške 60 %," uviedla AHRS.
"Už v krátkom čase môže dôjsť k odlivu turistov do iných destinácií.
Týka sa to predovšetkým organizátorov a účastníkov rôznych podujatí,
školení či konferencií. Zvýšenie daní sa totiž dotkne aj už
zazmluvnených podujatí, pri ktorých často nie je možné konečnú cenu
upravovať, na čo doplatia samotní hotelieri. Negatívnu odozvu vyvoláva
zvýšenie aj medzi mladými turistami, ktorí vyhľadávajú nízkonákladové
ubytovanie. V konečnom dôsledku tak môže dôjsť k poklesu návštevnosti a
horšiemu imidžu Bratislavy v očiach niektorých skupín turistov," dodal Harbuľák.
Práve z tohto dôvodu asociácia verejne vyzvala jednotlivé samosprávy na
aktívnu komunikáciu a ponúka im svoju pomoc pri zavádzaní a nastavovaní
opatrení do praxe. "Bez aktívnej a včasnej diskusie s ubytovateľmi
tak môže dôjsť k negatívnym dosahom aj vo výbere samotnej dane, ktoré
poznačia podniky aj jednotlivé samosprávy," uzavrel prezident AHRS.